Jak rozumieć innowacje?
Fundusze Europejskie w najbliższych latach stawiają na innowacyjność. Aby lepiej wpływać na rozwój gospodarczy i społeczny, instytucje przyznające dofinansowania unijne preferują wspieranie tych projektów, które odznaczają się innowacyjnością.
Jak można zdefiniować innowacyjność? Joseph Schumpeter, jeden z najwybitniejszych ekonomistów XX wieku, powiązał pojęcie innowacyjności z wprowadzeniem do gospodarki przez przedsiębiorców nowych technologii i innowacyjnych produktów jako impulsu dla innych producentów. Powyższa definicja zwraca uwagę na dwa ważne aspekty:
- Napływające do gospodarki innowacje powinny sprzyjać rozwojowi koniunktury
- Innowacyjna działalność przedsiębiorców powinna stać się źródłem wzrostu gospodarczego.
Z praktyk ubiegania się o dofinansowanie UE wynika, że jeśli chcą Państwo uzyskać dofinansowanie na innowacyjny projekt, należy pamiętać, aby pomysł wiązał się z:
- wprowadzeniem nowatorskich produktów czy usług, lub
- prowadzeniem i wdrażaniem wyników prac badawczo – rozwojowych, lub
- odnajdowaniem nowych rozwiązań różnych problemów społecznych.
Istnieje kilka rodzajów innowacji. Fundusze Europejskie wspierają jej cztery główne obszary:
- innowację produktową – pod tym pojęciem kryją się wszelkiego rodzaju zmiany polegające na udoskonaleniu wyrobu już wytwarzanego przez przedsiębiorstwo bądź na rozpoczęciu produkcji innego nowatorskiego produktu;
- innowację procesową (technologiczna) – jest to zmiana w stosowanych przez przedsiębiorstwo metodach świadczenia usług czy wytwarzania produktów;
- innowację organizacyjną – można ją zdefiniować jako wprowadzanie nowej metody organizacji w biznesowych praktykach przedsiębiorstwa;
- innowację marketingową – polega na zastosowaniu nowej metody promocji, obejmującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, reklamie, czy modelu biznesowym.
Innowacyjność charakteryzowana jest przez pryzmat trzech wymiarów: skali, czasu oraz dyfuzji.
Skala innowacji w zasadzie dotyczy jej zasięgu oraz stopnia nowości. Rozwiązanie może być nowatorskie w skali przedsiębiorstwa, regionu, kraju czy świata. Im większy zasięg, tym większa skala innowacji. Czas, w którym nowe rozwiązanie jest stosowane również ma znaczenie w ocenie innowacyjności. W definicjach często wspomina się, że innowacyjne są sposoby znane i stosowane nie dłużej niż rok, trzy czy pięć lat. Oczywiście im krócej – tym lepiej, bo świadczy to o bardzo nowatorskim zastosowaniu danego rozwiązania. Ostatnim z wymiarów innowacyjności jest stopień rozprzestrzenienia (dyfuzji). Można go rozumieć jako potencjalny zasięg innowacji, która od pierwszego wdrożenia w działalności upowszechnia się w innych przedsiębiorstwach, regionach i krajach kanałami rynkowymi i pozarynkowymi. Jest to tak zwane naśladownictwo, adaptacja.
Innowacyjne rozwiązanie może być wynikiem własnej kreatywności firmy, działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstwa lub współpracy z innymi przedsiębiorstwami i instytucjami, w tym z jednostkami naukowymi. Może być także wynikiem zakupu wiedzy w postaci niematerialnej (patenty, licencje, oprogramowanie, know-how, itp.) lub materialnej (np. maszyny i urządzenia o podwyższonych parametrach).
Jeśli chcą Państwo realizować projekt związany z innowacjami technologicznymi i nietechnologicznymi, zapraszamy do kontaktu. Doradzimy z jakich programów najlepiej skorzystać, jak opracować dokumentację niezbędną do wniosku o dofinansowanie oraz rozliczyć projekt zgodnie z wymogami unijnymi.
Artykuł został przygotowany przez Adriannę Szamocką.